Escola de qualitat

El projecte de qualitat

El Projecte Qualitat, iniciat ja fa set anys, durant el curs 2004-2005, i que al maig de 2009 va obtenir la seva certificació “ISO 9001”, expedida per l’Empresa APPLUS, ha comportat una sèrie d’avantatges en la gestió de les escoles salesianes, de les quals nosaltres en formem part, com :

  • Prendre consciència i identificar el que fem.
  • Ordenar-ho i organitzar-ho.
  • Cohesionar i donar coherència a l’acció educativa.
  • Orientar i donar pautes d’actuació.
  • Donar una seguretat institucional que garanteixi l’exercici de les diferents funcions dins d’escola, no depenent dels personalismes dels seus agents.

No és un procés mecànic que garanteixi l’eficiència per ell mateix, i que només contempli la necessitat de documentar l’educació , sinó que es tracta d’una ordenació en tots els àmbits que facilita la relació i el tracte personal, que és on es juga l’èxit educatiu.

La gestió en Qualitat propicia la integració i optimització dels diferents elements de l’escola, com: enquestes, acció acadèmica, avaluacions, gestió d’equips, etc. proporcionant un marc integrador entre tots ells.

El Projecte Qualitat també ha permès i facilitat el treball en xarxa entre les escoles, permetent l’enriquiment que proporciona el fet formar part d’una mateixa institució, compartint i activant sinergies que fan augmentar les possibilitats d’actuació.

Ha propiciat unes eines informàtiques adequades que permeten la simplificació i optimització de la feina amb el progressiu abandonament del material en suport paper.

Treballem amb el convenciment dels beneficis que ens ha aportat i ens seguirà aportant el Projecte.

Política de qualitat

La política de qualitat de les Escoles Salesianes de Catalunya, Balears, Andorra i Aragó, s’estableix com la definició de la MISSIÓ (raó de ser continuada del centre), la VISIÓ (lloc estratègic que el Centre pretén aconseguir en el mitjà, llarg termini) i els VALORS (idees, principis i punts forts sobre els quals el Centre es fonamenta per assolir la visió).

A més, s’estableixen com a objectius bàsics i inicials de la seva Política de Qualitat la orientació cap a:

  • El compliment dels requisits legals i reglamentaris aplicables a la activitat educativa realitzada pel Centre;
  • La satisfacció permanent de les necessitats, demandes i expectatives dels destinataris de les Escoles;
  • La millora contínua de l’eficàcia del sistema de gestió de qualitat.

Missió

La missió de l’escola salesiana radica en la seva capacitat de ser una comunitat educativa

  • oberta a tots, promovent la igualtat d’oportunitats i sent conscient de la seva funció social;
  • en diàleg amb la realitat diversa i plural de l’entorn;
  • capaç d’oferir, en el procés d’ensenyament/aprenentatge, una formació integral de la persona, com a servei qualificat a la societat, i en la perspectiva del que Don Bosco anomenava «honrat ciutadà i bon cristià».

Visió

L’escola salesiana ha de manifestar-se com a lloc i ambient on

  • s’adopta l’estil preventiu de Don Bosco, fet realitat en i per a tota la comunitat educativa;
  • es comparteix un enfocament comú de la vida i de l’educació en el context d’un estat europeu obert i solidari;
  • es promou un clima educatiu i familiar, on es fa experiència positiva dels valors de la persona;
  • s’hi treballa l’educació com un conjunt de processos aplicables a la formació en competències, a l’aprenentatge intel·lectual i a l’adquisició de valors. Per a l’adquisició d’aquests fem servir una metodologia d’itineraris que van des del nucli de la persona fins a la relació amb els altres i amb l’entorn;
  • els educadors, com a membres de la comunitat educativa, desenvolupen les seves capacitats amb unes competències institucionalment definides;
  • es busca l’excel·lència amb una millora contínua de la seva qualitat.

Valors

Alguns d’aquests, que donen cos a la nostra oferta educativa, són els següents:

  • l’obertura a Déu com a font d’humanització de la persona;
  • la confiança incondicional en els nens i els joves, autèntics protagonistes del seu procés educatiu;
  • la cultura de l’esforç com a font d’educació, de realització de les persones i de millora permanent de la qualitat de vida personal i social;
  • l’acolliment dels alumnes, el suport positiu i l’acompanyament en la recerca de sentit de la pròpia vida i l’educació de la seva interioritat;
  • la personalització de les relacions amb una actitud de respecte a la diversitat de cada persona i de cada cultura;
  • la construcció d’un món més sostenible i solidari, mitjançant una acció decidida de confrontació amb totes les pobreses, el diàleg intercultural, la ciutadania responsable i la preocupació mediambiental;
  • la formació contínua, amb l’actualització tecnològica i la relació amb les empreses, de cara al perfeccionament professional i la inserció laboral.